Pilates

Pilates is een bewegingsmethode welke is ontwikkeld door Joseph Pilates (1880)
Het verbeteren van de houding, coordinatie, balans, kracht, flexibiliteit en ademhaling.
 
Pilates is geschikt voor iedereen. Van jong tot oud. Het voordeel van Pilates is dat de methode zo gecontroleerd en overzichtelijk is , dat iedereen zich kan ontwikkelen in eigen tempo en niveau.
Het mooie van pilates is dat je je heel erg bewust wordt van je lichaam en de mogelijkheden en onmogelijkheden, ieder lichaam heeft zijn eigen talent en eigen belemmeringen.
 
Het hele lichaam is betrokken bij pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel  core-stability. Met core wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen. Bij elke pilatesoefening zorg je ervoor dat je rug buik en bekkenbodemspieren zijn aangespannen. Elke beweging die je maakt begint bij de kern van je lichaam, een sterke kern geeft je met elke activiteit meer kracht en balans.
En toch is de kern (core) vaak ondergewaardeerd en onderontwikkeld. Vandaag de dag zitten we uren achter ons bureau, in de auto , op de bank en kan ons KORSET van ons lichaam wel een steuntje gebruiken.
 
Pilates is een Body en Mind methode. Door de basisprincipes toe te passen, zal de focus op je lijf en hoofd zijn, de concentratie zorgt voor de goede uitvoer van de oefeningen. Is dat niet aanwezig heeft dat meteen effect op de techniek van de oefening. Na een uur pilates is je hoofd leeg en je lichaam soepel ,sterk en in balans.
 
Meer informatie over pilates of het boeken van een les:
Annemiek de Beus of Trudy Leijen

0251 - 31 44 47
e [email protected]